Spoty wyborcze: autentyczność kandydatów, wzajemne ataki, wytykanie błędów

W tegorocznej kampanii wyborczej kandydaci do fotela Prezydenta RP mieli niewiele czasu na to, by zaprezentować się swoim wyborcom. Z racji krótkiego czasu jej trwania mniejsze znaczenie miały zdaniem ekspertów marketingu politycznego spoty wyborcze. Te różniły się od tych, do których przywykliśmy przy poprzednich wyborach. Trendem stała się autentyczność kandydatów tworzona w oparciu o wyborców, nowością – spot z potencjalną pierwszą damą w roli głównej. Ciekawym zjawiskiem - filmy z serią ataków wymierzanych w kontrkandydata.

Aneta Sierocińska

26 czerwca 2020

Spoty wyborcze: autentyczność kandydatów, wzajemne ataki, wytykanie błędów

W tegorocznej kampanii wyborczej kandydaci do fotela Prezydenta RP mieli niewiele czasu na to, by zaprezentować się swoim wyborcom. Z racji krótkiego czasu jej trwania mniejsze znaczenie miały zdaniem ekspertów marketingu politycznego spoty wyborcze. Te różniły się od tych, do których przywykliśmy przy poprzednich wyborach. Trendem stała się autentyczność kandydatów tworzona w oparciu o wyborców, nowością – spot z potencjalną pierwszą damą w roli głównej. Ciekawym zjawiskiem – filmy z serią ataków wymierzanych w kontrkandydata.

Robert Tarnowski, Development Manager, Grupa Komunikacja+ zwraca uwagę, że w marketingu politycznym spoty wyborcze mają zazwyczaj 3 główne cele: ocieplenie wizerunku kandydata, zaprezentowanie jego programu oraz wejście w polemikę lub umniejszenie zasług konkurentów. W jego ocenie w aktualnej kampanii dobrym przykładam spotu wizerunkowego opartego na storytellingu jest „Pierwsza Obywatelka” komitetu Szymona Hołowni. Bohaterką video jest Urszula Brzezińska-Hołownia, która jako zawodowy pilot MiG-29 idealnie wpisuje się w konwencje „niezależności”, na którą stawia kandydat. – Pewną nowością jest poświęcenie całego spotu potencjalnej pierwszej damie. W przypadku prezentacji programu na uwagę zasługuje, ze względu na spójność przekazu, Krzysztof Bosak, który w każdym z 8 spotów konsekwentnie prezentował swoje plany wobec kadencji prezydenckiej. Jeśli mowa natomiast o najciekawszych potyczkach pomiędzy kandydatami – tu oczywiście największa walka wizerunkowa toczyła się pomiędzy Rafałem Trzaskowskim i Andrzejem Dudą. Warto docenić wręcz „real time marketingową” dyskusję pomiędzy komitetami, które sprawnie wchodziły we wzajemną polemikę. Komitet Andrzeja Dudy potrzebował zaledwie jednego dnia na przygotowanie odpowiedzi po spocie Trzaskowskiego – komentuje ekspert.

Czytaj więcej na stronie: wirtualnemedia.pl

Aneta Sierocińska

SENIOR PR & COMMUNITY CONSULTANT

Z zawodu PRowiec, z zamiłowania - również. Z branżą PR związana od 2013 r. Specjalizuje się w komunikacji zintegrowanej, którą na co dzień realizuję przy współpracy z klientami korporacyjnymi. Realizowała działania dla klientów z sektora FMCG, transportowego czy e-commerce. W ramach obsługi Amazon wspierała działania z zakresu media relations i event marketingu. Ma na koncie także projekty CSR dla Nestlé i Maspex. Karierę rozpoczęła od pracy w mediach – pisała m.in. dla portalu Lotniczapolska.pl i tygodnika Gazeta Finansowa. Prywatnie: zakochana w Warszawie pasjonatka muzyki.

T: 722248806 M: asierocinska@komunikacjaplus.pl

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czekamy na Twój kontakt!