Polacy pełni obaw. Wyniki badania nastrojów pracowników po roku pandemii

Polski rynek pracy stroi przez wieloma wyzwaniami. Dostrzegają to rodzimi pracownicy. Aż 44% z nich deklaruje spadek poczucia bezpieczeństwa w związku z pandemią. Co jeszcze niepokoi polskich pracowników oraz jak niwelować ich strach? Swoimi spostrzeżeniami dzieli się Ewa Eron, Operations Director z agencji badawczej Insight Lab należącej do Grupy Komunikacja Plus.

Ewa Eron

14 maja 2021

Polacy pełni obaw. Wyniki badania nastrojów pracowników po roku pandemii

Przedłużająca się sytuacja pandemiczna w Polsce postawiła wielu pracodawców w obliczu wyzwania związanego z utrzymaniem motywacji pracowników w trudnych warunkach pracy zdalnej oraz rosnącej niepewności zatrudnienia. Swoje obawy dotyczące poczucia bezpieczeństwa potwierdza już 44% zatrudnionych w Polsce osób. Ponadto, co trzeci badany czuje pogorszenie kondycji finansowej firmy oraz integracji ze współpracownikami. Podobny odsetek badanych osób obawia się utraty pracy (33%).

W Polsce możemy w dalszym ciągu zauważyć dużą niepewność o to, co przyniosą nam nadchodzące miesiące, czy lata. Pracownicy szczególnie mocno potrzebują odbudowy poczucia bezpieczeństwa. To ono sprawia, że kadra pracownicza jest bardziej zmotywowana i zaangażowana w wypełnianiu swoich obowiązków.

Jak zwiększyć poczucie bezpieczeństwa wśród pracowników?

1) Kapitan statku, czyli rola silnego lidera  

Silny, charyzmatyczny przywódca jest jak kapitan statku, który przy współpracy załogi podoła nawet najgorszym sztormom. Ta analogia z pewnością dotyczy również biurowej rzeczywistości, w której pozycja lidera ma szczególne znaczenie w czasach dużych niepewności. Silny przywódca musi szybko i elastycznie reagować na potrzeby zespołu oraz dopasowywać działania do zmieniających się warunków. Pandemia pokazała, że team leaderzy muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Ważne, aby pomimo dużego stresu, odpowiednio zadbali o swój zespół. Tylko przywódca godny zaufania oraz będący autorytetem dla swoich podwładnych – jest w stanie zniwelować obawy pracowników.

2) Postaw na szczerość

Ciężka sytuacja firmy w pandemii może sprawić, że w procesie komunikacji mogą pojawić się różnego rodzaju szumy lub nieścisłości. To one sprawiają, że komunikat może zostać odebrany niewłaściwie. Wiele przedsiębiorstw próbuje przemilczeć niewygodny temat udając, że nic się nie dzieje. Takie działanie niesie za sobą jedynie negatywne skutki. Aby zniwelować obawy pracowników oraz zmniejszyć problem plotek w firmie – należy postawić na otwartą, prostą i bezpośrednią komunikację. W tym celu najlepiej wykorzystać komunikacje bezpośrednią, np. podczas wirtualnych spotkań zespołów. Warto skorzystać też z narzędzi takich jak: newsletter czy komunikator wewnętrzny.

3) Zbieraj feedback

Pełna obaw i niepokoju załoga z pewnością kumuluje w sobie szereg pytań i wątpliwości – szczególnie jeśli nie ma kanału komunikacji, w którym może szczerze wyrazić swoje obawy. W tym przypadku warto zadbać o możliwość zbierania ich opinii. Jasny system zbierania feedbacku np. w postaci rozmów kwartalnych (a w dynamicznie zmieniającej się sytuacji pandemicznej) – miesięcznych czy nawet tygodniowych w przypadku najbardziej dotkniętych sytuacją branż) pozwoli stworzyć pełen obraz sytuacji i nastrojów panujących w firmie. Dobrym rozwiązaniem w badaniu bieżącym monitorowaniu nastrojów pracowników jest również np. wykorzystanie nowych technologii takich jak MIA (Mobile Insight Assistant). Za pośrednictwem ankiet online, dostępnych na dedykowanym firmie panding page w szybki sposób możemy zebrać wiedzę na temat potrzeb pracowniczych. Takie informacje pozwolą na dynamiczne zarządzanie wyzwaniami obecnymi w przedsiębiorstwie oraz zniwelują ich negatywne skutki w przyszłości.

4) Zadbaj o dobrą atmosferę

Dobry klimat w pracy ma duży wpływ na efektywność pracowników. To także jeden z największych motywatorów pozapłacowych. Zadbanie o pozytywne relacje między pracownikami w dobie pandemii niesie ze sobą dużo wyzwań. Nie należy jednak zaniedbywać tego tematu. Pomimo tak popularnej obecnie pracy w domu, wciąż istnieją skuteczne możliwości integracji pracowników. Z ratunkiem przychodzą do nas wszelkie wydarzenia online takie jak: wine tasting, warsztaty kulinarne czy np. wirtualne zmagania w escape roomie. Zadowoleni, uśmiechnięci i zintegrowani pracownicy z większą łatwością podołają pandemicznym przeciwnościom zawodowym, co z pewnością wpłynie na morale całego zespołu.

Przez ostatnie 12 miesięcy wyniki finansowe przedsiębiorstw stały się oczkiem w głowie każdego zarządu. Właściciele i managerowie firm dokładają wszelkich starań aby możliwie bezboleśnie przejść przez czas kryzysu. Niestety, walka na jednym, finansowo-biznesowym froncie sprawia, że spada motywacja i efektywność pracowników, którzy mimo wspomnianej walki zarządów, obawiają się o swoją pracę. Nie dziwi zatem fakt, że pracownicy zmagają się z zaburzoną perspektywą własnego poczucia bezpieczeństwa. W tej sytuacji to nie dane i finansowe raporty poprawią sytuację – ale odpowiednia komunikacja wewnętrzna. I to ona staje się kluczem do sukcesu w postaci rozwoju firmy w trakcie pandemii.

O badaniu

„Badanie opinii pracowników na temat wpływu pandemii COVID-19” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 5-8 kwietnia br. Specjaliści Insight Lab przeanalizowali opinie o życiu zawodowym 641 pracowników. W badaniu wzięli udział mieszkańcy Polski 18+.

POBIERZ BADANIE: TUTAJ

Ewa Eron

Operations Director

Z branżą badawczą związana jest od 2007 roku. Specjalizuje się w badaniach satysfakcji pracowników oraz badaniach wizerunkowych i produktowych. Jej głównym zainteresowaniem są badania pracowników w szczególności tych z sektora SSC. Współpracowała z największymi firmami w Polsce, m.in. z sektora FMCG, usług finansowych, telekomunikacji, realizowała badania dla sieci handlowych, branży utilities oraz wydawnictw prasowych i książkowych. W ramach obsługi Amazon dostarcza eksperckiej wiedzy na temat potrzeb oraz oczekiwań potencjalnych pracowników. Na co dzień współpracuje z jedną z największych firm sektora SSC gdzie prowadzi badania satysfakcji i potrzeb pracowników.

T: 601944588 M: eeron@insightlab.pl

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czekamy na Twój kontakt!