Milion zasięgu w tydzień – czyli jak nie dać się nabrać Social Media Guru

W ciągu ostatnich kilku miesięcy rzeczywistość online nabrała na znaczeniu. W szczególności widać to na rynku e-commerce. Powód jest jasny i wszystkim znany – digitalizacja, oszczędności, prostota i… poniekąd lenistwo konsumentów. Nie możemy zrzucać wszystkiego na COVID-19, chociaż bez wątpienia zadziałał on jak przycisk odpalający rakietę Falcon 9 w kosmos i spowodował znaczne przyspieszenie procesu. Dynamiczny skok sprzedaży online spowodował równie szybki wzrost zapotrzebowania na reklamy w social media. Jak zatem odnaleźć się w morzu ofert agencyjnych, a przede wszystkim: na co zwracać uwagę przy wyborze agencji SM? Odpowiedzi znajdziecie w tym artykule!

Joanna Smoleńska

5 sierpnia 2020

Milion zasięgu w tydzień – czyli jak nie dać się nabrać Social Media Guru

Media społecznościowe są trzecim co do wielkości kanałem reklamowym – tuż za reklamą w wyszukiwarkach i telewizją. Do tego systematycznie i dynamicznie rośnie. Gołym okiem widać, że wyświetla nam się coraz więcej reklam na tablicach naszych profili – nie tylko produktów ale także… usług reklamowych. Na pewno nie raz rzuciła Ci się w oczy publikacja z hasłem przewodnim „wynieś swój biznes na wyżyny Social Mediów”, „nauczę Cię jak sprzedawać 100% więcej przez Facebook’a”, „LinkedIn kluczem do sukcesu – nauczę Cię jak to robić”. Takie komunikaty nie są złe… o ile bazują na kompetencjach oferentów, kompleksowych analizach oraz realnych możliwościach potencjalnych klientów.

Prawa ekonomii są jasne – rośnie popyt, pojawia się również podaż. Dlatego wraz z rosnącym zainteresowaniem firm na zwiększenie swoich przychodów dzięki social media, rośnie liczba ekspertów, którzy obiecują gruszki na wierzbie – byle wykorzystać trend i szybko zarobić. Pamiętaj jednak – marketing internetowy wymaga tak samo doświadczenia na różnych polach jak np. branża PR czy Employer Branding. Nie oszukujmy się, nie otrzymasz całej wiedzy podczas kilkugodzinnego e-kursu. Tutaj niezbędne są miesiące obserwacji i pracy na różnych projektach.

Co zrobić, żeby nie dać się nabrać i wybrać dobrą agencję social media? Poznaj 3 złote zasady!

  • ZASIĘG WYZNACZNIKIEM POWODZENIA? PROSZĘ DALEJ.

Niedawno podczas szkolenia online usłyszałam, że zasięgi to wyznacznik powodzenia kampanii. Uczestnicy przebierali nóżkami po zobaczeniu 1 mln zasięgu pod postem prelegenta, reagując szybkim wpisem „WOW” na czacie webinaru. Czy zawsze? Jeśli Twoim celem jest zwiększenie rozpoznawalności Twojej uniwersalnej usługi/produktu, lub jesteś popularnym napojem gazowanym z czerwoną etykietą i chcesz dotrzeć „do wszystkich” – owszem. Jednak takie podejście nie sprawdzi się w przypadku mniej rozpoznawalnych lub bardziej specyficznych marek. W tym przypadku docierasz do każdego, więc do nikogo. Przepalasz budżet pokazując swoje reklamy osobom, które wcale nie są zainteresowane tym, co oferujesz. ROI z miliona wyświetleń = 0 zł. Nie daj się złapać na liczbę wyświetleń i zasięgi – ich osiągnięcie to nie jest większa filozofia i jest uzależniona tylko od wyłożonego budżetu. Zawsze proś o propozycję realnych wyników, KPI, liczbę możliwych do osiągnięcia konwersji. SZEWC BEZ BUTÓW CHODZI?

Sprawdź profile osoby, która tak namiętnie próbuje Ci sprzedać informację jak zdobyć w tydzień 50k nowych followersów na Instagramie. Smutne realia często pokazują, że kreatorzy i samozwańczy guru marketingu, którzy w opisach na swoich profilach mają tytuły „head of marketing”, „linkedin expert” mają puste profile i sami nie budują wokół własnej marki zaangażowania. Ba, nawet nie reagują na publikacje innych podmiotów. Skąd więc wiedzą jak wynieść markę na wyżyny?

  • PORTFOLIO

Ok, można mieć profil widmo (w ostateczności), ale każda osoba, która uważa, że jest Social Media Ninja, powinna mieć się czym pochwalić. Ku nieszczęściu niektórych z nich – prowadzenie własnego profilu lub fanpage’a dla swojej małej społeczności nie zawsze oznacza, że wie się wszystko. Przy wyborze osoby, która ma Cię nauczyć trików i współtowarzyszyć w drodze na wyżyny działań wizerunkowych i sprzedażowych w social mediach powinna pochwalić się swoim portfolio bez wahania. Najlepiej, aby zawierało ono przykłady działań na różnych polach – nie zawsze osiągnięcie 10k fanów na fanpage’u oznacza sukces – wszystko zależy od mody, tematyki i grupy odbiorczej. Jeśli ktoś zbudował w krótkim czasie profil „1001 sposobów na…” nie oznacza, że powtórzy swój sukces przy Twoim profilu oferującym szkolenia językowe czy ekskluzywną biżuterię. Oprócz zaprezentowania swoich lajkowych podbojów zwróć uwagę na to, czy równie ciekawe efekty osiągnęła przy działaniach na konwersję, zbieraniu kontaktów lub ruchu na stronie.

  • CENA TO NIE WSZYSTKO

W trudnej rzeczywistości COVID-19 wiele firm stara się szukać jak najtańszych ofert. Zazwyczaj oznacza to niski poziom współpracy, złość, rozgoryczenie. Wiele osób wierzy, że za kilkadziesiąt złotych zwiększy swoją sprzedaż o 100% w jeden dzień. Nie dajmy się nabrać. Zazwyczaj cena podana przez freelancera będzie znacząco odbiegać od oferty agencji specjalizującej się w mediach społecznościowych. Skąd różnica? W tej drugiej opcji masz pewność, że usługa będzie jakościowa i realizowana przez osoby, które mają doświadczenie. Często też w agencji otrzymujesz wsparcie od kilku osób, które wspólnie tworzą strategie i burzują się w Twoim temacie.

Podsumowując, zanim wybierzesz, powiedz „SPRAWDZAM”! Pamiętaj, że wybór agencji lub freelancera, który ma zaopiekować się Twoimi Social Mediami nie powinien być ad-hockowy i podjęty pod wpływem emocji. Rozważ wszystkie za i przeciw, sprawdź portfolio, rekomendacje i nie daj się nabrać na chwytliwe hasła „pozyskasz 600 klientów w 7 dni”. W końcu kanały w mediach społecznościowych Twojej marki to jej wizytówka! Dbaj o nią!

Joanna Smoleńska

Social Media Manager

Praktyk mediów społecznościowych. Z Social Mediami związana zawodowo od 2014 roku. Posiada doświadczenie zarówno po stronie klienta jak i agencji w tworzeniu strategii, contentu oraz kampanii reklamowych w SoMe. Odpowiadała za komunikację m.in. przy markach takich jak: Inka, Blinkee City, 6pak Nutrition, Hyper Poland czy Billennium. Prywatnie łączy pasję do social mediów i rozwoju osobistego nieustannie poszerzając swoją wiedzę czytając książki oraz biorąc udział w wykładach i warsztatach tematycznych.

T: 665497005 M: jsmolenska@komunikacjaplus.pl

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czekamy na Twój kontakt!