14 lutego 2023
Case study: Jak przekonaliśmy 13 tysięcy Dolnoślązaków, że Rak Chadza Wspak
DLACZEGO #RAKCHADZAWSPAK?
Profilaktyka to potężny oręż w walce z nowotworami – wcześnie wykryty rak szyjki macicy, jelita grubego czy piersi jest całkowicie wyleczalny. Tymczasem w Polsce nadal niechętnie zgłaszamy się na badania profilaktyczne. Dlaczego? Wcale nie przez brak sprzętu. To strach przed diagnozą powoduje, że na badania wielu pacjentów trafia wtedy, kiedy jest już zbyt późno na szybką i skuteczną reakcję.
W tym kontekście cel był jasny: zachęcić do badań w pozytywnym duchu, bez podbijania atmosfery lęku.
Chcieliśmy dotrzeć do jak najszerszego grona Dolnoślązaków – bezpośrednich beneficjentów programu Dolnośląskiego Centrum Onkologii Pulmonologii i Hematologii, ale też nieść nasz przekaz dalej w Polskę, by zwiększać świadomość roli profilaktyki w osiąganiu długiego i szczęśliwego życia.
NA CO POSTAWILIŚMY?
Przede wszystkim – pozytywny przekaz. Zgodnie z głównym hasłem kampanii, udowadnialiśmy, że w #RakChadzaWspak, czyli nowotwór jest w 100% wyleczalny, jeśli zostanie zdiagnozowany odpowiednio wcześnie. By mieć szasnę na długie życie wystarczy poświęcić 10 minut rocznie!
Działania edukacyjne dopełniały meritum programu: organizatorzy – DCOPiH przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego – zadbali, by dostęp do badań profilaktycznych w kierunku raka szyjki macicy, jelita grubego i piersi był prosty bez względu na miejsce zamieszkania. Dlatego m.in. w trasę po Dolnym Śląsku ruszył cytobus – mobilny punkt badań cytologicznych, a testy na krew utajoną w kale można było dostarczać korespondencyjnie. Równolegle badania można było realizować także stacjonarnie, w gabinetach DCOPiH.
JAK TO ROZEGRALIŚMY?
Po pierwsze: edukując. Nie tylko przez kanały własne organizatorów: stronę rachadzawspak.pl czy media społecznościowe Fundacji Onkologika i DCOPiH. Również w ramach kampanii digital i media relations, obejmujących media regionalnej i ogólnopolskie.
Po drugie: angażując i dobrze się bawiąc. Ambasadorką akcji została Małgosia Socha, a wraz z nią ideę #RakChadzaWspak promowało ok. 15 influencerów, w tym m.in. Magdalena Kostyszyn (Ch*jowa Pani Domu), Karolina Tuchalska-Siermińska (Odnova Psycholog), Kasia Gandor i Dorota Gardias. Szczególnie w Międzynarodowym Dniu Onkologii w ramach akcji #ZadzieramKiecęIlecę na social media nawoływały do regularnego wykonywania cytologii.
Po trzecie: zmniejszając dystans. Oprócz miast i gmin, do akcji włączyli się najwięksi pracodawcy z Dolnego Śląska. Cytobus stanął m.in. na parkingach takich firm jak Toyota, Raben czy Whirlpool, gdzie pracownicy mogli przebadać się w przerwie na kawę. Odwiedził także centra handlowe, m.in. Aleję Bielany, Wroclavię czy Magnolię, a nawet parking klubu sportowego Śląska Wrocław i ZOO Wrocław.
Po czwarte: budując siatkę silnych partnerstw merytorycznych. Patronat nad kampanią objęli m.in.. Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Narodowy Fundusz Zdrowia, Fundacja Pokonaj Raka, Kilometry pomocy, czy też Fundacja na Rzecz Medycyny Rodzinnej.
EFEKTY
Po 3 miesiącach intensywnych działań, te najważniejsze, zdrowotne:
- ponad 13 tys. mieszkańców Dolnego Śląska przebadanych w ramach programu
- 3300 wykonanych cytologii, 4000 wydanych testów na krew utajoną w kale i prawie 6000 mammografii,
- 52 przystanki cytobusa, który łącznie przejechał ponad 2,5 tys. km w 2022 r. i niezależnie od pierwotnych planów i aury pogodowej – nie zwalnia tempa także po zakończeniu kampanii (firmy i instytucje cały czas zgłaszają chęć organizacji badań)
I te komunikacyjne, które złożyły się na tak dużą popularność akcji:
- ponad 2,2 mln zasięgu na Social Media, dzięki wsparciu influencerów: Małgorzaty Sochy, Kasi Gandor, Magdaleny Kostyszyn, Karoliny Tucholskiej-Siermińskiej i ok. 15 innych, którzy wsparli akcję na swoich kanałach
- ponad 150 publikacji medialnych w najważniejszych mediach regionalnych oraz krajowych (np. Radio Zet, RMF24, Polsat czy Fakt.pl), o łącznym zasięgu przekraczającym 42,5 mln
- ponad 11,5 mln wyświetleń reklam w kampanii digital
- ponad 20 tys. kliknięć i wizyt na www kampanii
Organizatorem kampanii #RakChadzaWspak jest Dolnośląskie Centrum Onkologii i Hematologii i Fundacja Onkologika oraz jest współfinansowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Kontakt
Skontaktuj się z nami
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czekamy na Twój kontakt!